Karantén tanulságok

Karantén tanulságok

Néhány benyomás szintű tapasztalat a karantén idején az ADHD-s gyerekek állapotának alakulásáról

A.
Sokféle és különbözőképpen karbantartott ADHD-s gyerek van.

I.
Többféle ADHD van, többféleképpen kombinálódó funkciózavarral, tünetekkel, különféle egyéb társuló személyiségvonásokkal rendelkező gyerekekben.
Magának az ADHD-nak a tünetei:
– figyelemzavar
– túlmozgékonyság
– impulzivitás
különböző mértékben, különböző erősséggel lehetnek jelen és különbözőképpen kombinálódhatnak.

Ezenkívül az ADHD-sok nagy részében, 70-80 százalékában egyébb funkciózavarok is jelen vannak:
– a vegetatív szabályozási zavarok
– az evés, alvás, ürítéstől kezdve
– a mozgásszabályozás
– a szenzoros integráció
– az érzelemszabályozás
– a végrehajtó funkciók
– a társas érzelmi készségek zavarai,
hogy csak a legfontosabbakat említsük. Mindezek jelentős mértékben és eltérő módon befolyásolják a klinikai képet: egy adott gyerek alkatából fakadó mindennapi nehézségeit.

II.
Ugyanakkor a terápiás megsegítettség szintje is különböző:
– a gyógyszer beállítás szempontjából
– a táplálékkiegészítőkkel való ellátottság szempontjából
– a fejlesztéshez való hozzáférés és annak rendszeressége szempontjából
– a viselkedésterápiás fogások és elemek használata szempontjából
– a mozgás mennyisége, rendszeressége szempontjából
– a napi struktúrák (struktúrált napirend) megléte vagy nem megléte szempontjából
– ha szükséges, az alkalmazott vagy nem alkalmazott diéta szempontjából, stb.
B.
A külső körülmények között is vannak olyanok, amelyek nehezebbé tették az életüket és vannak, amelyek könnyebbé most a karantén idején.

I. Nehezebbé tette az életüket
– a több, sokszor
– rosszabbul szerkesztett,
– gyengébben vagy sehogy sem leadott tananyag,
– a kevésbé képzett és gyakorlott szülői tanerő,
– kevésbé strukturált ill. felborult napirend: – kevesebb otthoni fegyelem
– az alvásidőnek, az étkezések idejének elcsúszása
– a mértéktelen számítógép használat
– a bezártság: ami
– a családtagok között több feszültség kisüléssel
– kevesebb változatossággal és kevesebb mozgással járt sok gyerek esetében.

II. Megkönnyítette az életüket az, hogy
– sokkal kevesebb felesleges ingert kellett elszenvedniük és feldolgozniuk kevesebb ingázás utazás környezet változtatás
– a kétszemélyeshez közeli helyzet a tanulás illetve a társas interakciók során
– a személyes, célzott magyarázatok a tananyag feldolgozása során
– a több együtt töltött idő, nyugodtabb élettempó, az igazán fontos dolgokra irányuló, jóval kevesebb tematikát feldobó, így kevesebb agyalásra lehetőséget kínáló, egyszerűbb élet
– a több mozgásra való lehetőség (egyes gyerekeknél a nagyobb mozgástér), ami az idegrendszer kiegyensúlyozottabb,
harmonikusabb, integráltabb működését teszi lehetővé

Néhány hozzáfűzött gondolat

Ezekben a napokban 
– azt tettük, ami igazán fontos,
– oda mentünk, ahová fontos volt vagy muszáj volt,
– azt vettük, amire igazán szükségünk volt,
– azokkal találkoztunk és beszéltünk, akik igazán fontosak számunkra.

És azt láttuk, hogy a kevesebb elég.

Ezekben a napokban utolérhettük a lelkünket.
A mindennapok hajszolt tempójában a testünk túl előre szalad. Mint az Afrikában vadászó, szenvedélye által hajtott Széchenyi Zsigmond néger kísérőinek, le kell ülnünk egy kicsit, hogy utolérhessük magunkat.

És azt láttuk, hogy kisebb tempóban többre jutunk.

Ezekben a napokban többet lehettünk együtt és többet mozoghattunk.
Amikor sikerült ennek lehetőségét jól kihasználni, megérezhettük milyen, amikor alapvető szükségleteink megfelelőképpen ki vannak elégetve.

Most, amikor újra belevetjük magunkat a fogyasztásssal és rohanással fémjelzett mindennapok örvényébe, az akciók, a valójában felesleges tárgyak özönébe, próbáljuk meg még/néha felidézni az egyszerűbb lét emberibb ízét, könnyedségét és szabadságát, és megőrizni belőle valamit.