Amit mi tehetünk a koronavírussal kapcsolatban

Amit mi tehetünk a koronavírussal kapcsolatban

Amikor másokon segítünk magunkon is segítünk, csökkentjük a fertőző forrásokat.

A környezetünkben uralkodó jelen állapotok segítenek rádöbbenteni bennünket arra az igazságra, hogy mennyi minden nem rajtunk múlik abból, ami történik velünk és körülöttünk.
A következő gondolatokkal most abban szeretnék segíteni, hogy számba vehessük, mégis milyen sok mindent tehetünk a magunk és a mások érdekében, amivel befolyásolhatjuk sorsunk alakulását.

Dolgunk, lehetőségünk és így felelősségünk:

I. Megtenni mindent, ami segíti elkerülni a fertőzést és csökkenti a kórokozóval találkozás veszélyét

Tartsuk be a higiénés előírásokat, javaslatokat!
Ezek közül legfontosabbak:

  • Kézhigiéné: a gyakori, alaposan és körültekintően végzett kézmosás, minden egyes indokolt esetben (pl. amikor köhögés, tüsszentés, orrfolyás, papírzsebkendő érintése folytán kapcsolatba kerülünk fertőzés lehetőségét hordozó testváladékkal)
  • Archigiéné: a rendszeres arcmosás, a száj, az orr és lehetőleg az egész arc érintésének a kerülése
  • A cseppfertőzés lehetőségének további kerülése:
    • Figyelni arra, hétköznapi dolgokat hogyan csinálunk: tüsszentés, fogmosás, evőeszköz használat körültekintő kivitelezése, vécéhasználat, főzés, bevásárlás.
    • Maszk viselése megfelelő helyzetekben, megfelelő időtartamig, lehetőleg 3 óránkénti cserével
    • Kerüljük a betegekkel, vírushordozókkal való egy légtérben tartózkodást – különösen huzamosabban (5-10 percen túl);
    • a túlzott közelséget,
    • a felesleges utazásokat, különösen ha több emberrel kényszerülnénk zárt légtérben együtt lenni.

II. Megtenni mindent, ami segíti megerősíteni az immunrendszer védekezőképességét

Az eddigi hétköznapjainkon megszokottnál fokozottabban törekedjünk a normális: egészséges és arányos életvitelre.

  • Aludjunk eleget, tartsunk egy normál: se nem túlfeszített, se nem túl laza napi ritmust.
  • Fogyasszunk rendszeresen bőséges folyadékot. Lehetőleg ne menjünk napi három liter alá.
  • Rendszeresen tartózkodjunk tiszta szabad levegőn, egymástól kellő távolságot tartva.
  • Mozogjunk
  • Tartsunk egy egészséges étrendet, szerepeljen benne a friss zöldség és gyümölcs
  • Fogyasszunk vitaminokat  és egyéb étrendkiegészítőket:
    • C vitamint ebben az időszakban:
      • 500-1500 mg-ot megelőzésként
      • több részre elosztva
      • 2-3000 mg-ot legalább amennyiben tüneteket észlelünk magunkon
    • D vitamin
      • 2-3 000
      • akár 4000 NE is lehet a felnőttek adagja,         
      • a gyerekeknek 2 000,
      • a nagyobbaknak 3000 NE.
    • Jó szolgálatot tesz a méz, a fokhagyma, a gyömbér ilyenkor
    • gyógyteák közül például a menta, a kakukkfű és a hársfa.
  • Éljünk örömteli életet:
    • Vegyük észre, keressük meg dolgok és az események jó részleteit, használjuk ki, és éljük meg a hétköznapi örömöket a maguk lehető legnagyobb teljességében.
    • Legyünk hálásak minden apróságért.
    • Engedjük el nehezteléseinket, haragunkat bocsássunk meg, ezzel magunkat tesszük szabaddá.
    • Törekedjünk úgy zárni a napunkat, hogy három-négyszer annyi pozitív élményt gyűjtünk mint negatívat. Vegyük észre őket vagy idézzük fel a múltból.

III. Megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük azt, ami gyengíti az immunrendszerünk erejét

  • Kerüljük a negatívumokat
    • Kerüljük a tartós vagy gyakran ismétlődő, rendszeres hatékony levezetés nélkül maradó pszichés stresszt
    • Ne tartsuk fel sokáig a feszültséget kapcsolatainkban
  • Megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük azt, ami gyengíti az immunrendszerünk erejét
    • Kerüljük a szorongást – tegyünk ellene mozgással, emberi találkozásokkal, relaxációval, kontemplációval
    • Kerüljük a megfázást, ne adjuk oda könnyű prédául magunkat a betegségeknek (egy zajló kórfolyamat, megterheli és gyengiti az immunrendszerünket, fogékonnyá tesz egy másik betegségre)
    • Kerüljük a mértektelenséget, aránytalanságot és a rendetlenséget:
    • Kerüljük a kialvatlanságot
    • Kerüljük a tétlenséget, a strukturálatlan töltött hosszabb időszakokat,
    • Kerüljük a rendetlenséget az összevisszaságot,
    • Kerüljük a túl sok vagy túl kevés evést és ivást
    • Kerüljük azokat az embereket, helyzeteket és tevékenységeket, akik és amik nagyon sok energiát vonnak el tőlünk és nem a ránk bízottak közül valók.
    • Kerüljük a halogatást, a menekülést a valódi feladataink elől
    • Kerüljük az egyoldalú megterhelést – ütemezzünk, priorizáljunk, váltogassunk, delegáljunk, pihenjünk

És ne feledjük, amikor másokon segítünk, magunkon is segítünk, csökkentjük a fertőző forrásokat környezetünkben.